onsdag 11 augusti 2021

Mitt första läromedelsuppdrag

I mitt förra inlägg nämnde jag det stora jobbet jag höll på att färdigställa. När jag skrev det hade jag fortfarande en tredjedel kvar och förstod knappt hur jag skulle hinna klart till deadline den 31 juli. Men jädrans vilken fart det blev när jag lade in en överväxel och jobbade på som en tok. Ju längre tiden gick desto mer effektivt kunde jag rita, så det blev ett väldigt bra arbetstempo till slut.  

Det hela började med att jag i januari 2020 kontaktade några läromedelsförlag för att berätta att jag fanns och gärna tog uppdrag. Någon gång på våren återkom ett av dem, Gleerups förlag, och jag fick provskissa för ett läromedel i engelska. Jag skulle rita ett klassrum med några barn som hade olika givna personligheter. Det var jättekul! Tyvärr fick jag inte jobbet, det var inte den stilen de sökte. Lite synd tyckte jag då, det verkade vara ett sånt roligt uppdrag.


But little did I know ... Några månader senare återkom förlaget och erbjöd mig i stället att göra illustrationer till ett digitalt läromedel i svenska som andraspråk, för årskurs 4–6. Ett GIGANTISKT projekt skulle det visa sig – ungefär 375 illustrationer! 

Jag kan ju inte visa alla bilder men här är några av dem. (Barnen skulle växa och ha nya kläder i varje årskurs, det är därför de ser lite olika ut i de här exemplen.) Jag valde en ganska enkel, platt stil för att det inte skulle ta alltför lång tid med varje bild. Tack och lov kunde jag jobba i Procreate som, efter så många illustrationsprojekt, är mitt allra bästa favoritverktyg och som jag är mest bekväm med.


























Mitt i projektet fick jag ett ytterligare uppdrag: att illustrera några sagor från olika länder som skulle vara med i läromedlet. Jag som alltid velat illustrera en sagobok blev förstås superglad! Till sagorna valde jag en lite mer målad stil för att bilderna skulle skilja sig från de övriga.






Helt galet många bilder blev det till slut, och så himla roligt har det varit! Ibland klurigt och knöligt, men alltid intressant (hur skriver man ett runskrift-”alfabet”? Vad hade egentligen vikingar för kläder? Eller en grekisk fåraherde? Hur ser afrikanska kor ut?). Det handlade ju om läromedel så här ville jag inte göra fel. Men för övrigt hade jag väldigt fria händer, efter att de olika karaktärerna (en klass med 8 barn och en lärare) var fastställda. Behövde jag bolla idéer någon gång kunde jag förstås göra det men annars fick jag tolka bildmanuset lite som jag ville. Min kontaktperson Marina på Gleerups var en dröm att jobba med, alltid glad och positiv. 

Ja, det var lite om jobbet som tagit en stor del av min tid sedan oktober 2020. Men inte all tid! Det hände en massa annat också. Jag måste ju till exempel visa och berätta om Känsloboken nr 2, Ska det kännas så här?, och hur det gick med konstutställningen på Tomarps Kungsgård. Mer om det får det bli i nästa inlägg.

3 kommentarer:

  1. Jag har ju en liten, liten förståelse för allt arbete som ligger bakom efter all vår kontakt under våren och sommaren. Men så är dom väldigt fina också!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Ja du är ju en av dem som fått stå ut med mitt andan-i-halsen-tillstånd under den här perioden. Galet! Men så härlig känsla så här efteråt att jag klarade deadlinen!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att du verkar ha hittat rätt��. Vilket jobb du har lagt ner men så blev det ju bra också��. Lycka till!

    SvaraRadera