måndag 21 september 2020

Femton gastar på död mans kista

Jag har nyligen börjat på distanskursen i Litteraturvetenskap, Kreativt skrivande för barn och ungdom, som jag berättade om i ett annat inlägg. Det är mycket att ta in! Bara att orientera sig på skolans webbplattform och förstå hur jag ska hitta mina uppgifter har varit något av en utmaning. Men jag tror jag börjar greppa det nu. 

Nyss har vi fått läsa Skattkammarön av Robert Louis Stevenson. Den var (nästan) lika spännande nu som jag mindes den som barn. Och idag sitter jag och skriver en fristående episod ur Long John Silvers liv, från tiden innan han blev pirat. När jag först läste om uppgiften tyckte jag att den verkade svår. Hur skulle jag kunna fylla två hela A4-sidor om det? Det var så väldigt långt ifrån mig själv, jag som gillar att gräva där jag står och berätta om saker jag eller nån jag känner varit med om. Fast det är ju bra att ställas inför utmaningar. Efter att ha gått och grunnat ett par dagar lossnade det. I min historia är han en ung student med växande spelskulder som gör något riktigt dumt – och det han gör kommer förstås att påverka resten av hans liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar