fredag 22 mars 2019

Drömuppdraget!

Nu ska jag berätta en kul grej. Jag har sedan några månader tillbaka ett riktigt drömuppdrag: att illustrera och formge en sorts ABC-bok om känslor och hur man mår. 

Författaren och skolpsykologen Reyhaneh Ahangaran skriver så bra! Hon vänder sig direkt till barnen (ungefärlig ålder 9-12) men boken passar bra även för föräldrar och alla som jobbar med barn och tonåringar. Särskilt om man kanske inte vet hur man ska prata om lite svårare saker. Den handlar till exempel om mobbning, det som är bra och dåligt med webben, att känna sig annorlunda, att känna ångest eller oro, varför det är så viktigt med sömn och skillnaden mellan bra och dåliga hemligheter. Ämnet är spännande och viktigt! Tänk om jag själv haft en sån här bok när jag var en olycklig 11-åring och trodde att jag var ensam i hela världen om att känna som jag gjorde.  

Härligt är också att både Reyhaneh och B Wahlströms är så positiva och peppiga till alla mina förslag och att jag har så fria händer. Än så länge har jag bara gjort skissillustrationer och har inte fått de slutgiltiga texterna, men snart lär det sätta fart på allvar – boken ska skickas till tryck i maj så då blir det till att tokjobba in i det sista som vanligt. Tur att man är van 😬










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar