Visar inlägg med etikett Illustration. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Illustration. Visa alla inlägg

onsdag 28 augusti 2019

Allt som händer inuti

Nu är den äntligen här, faktaboken Allt som händer inuti: om tankar och känslor från A till Ö. 125 sidor formgivning, ett femtiotal illustrationer och ett gäng korrvändor fram och tillbaka. Det var lite slitigt ibland och tokstressigt på slutet då jag skulle göra trettio bilder på tio dagar, men vad gjorde väl det när jag hade så grymma människor att jobba med; förläggaren Louella Bergman på B Wahlströms, författaren Reyhaneh Ahangaran och redaktören Malin Bergman på Bergman text. Hela tiden positiva, snälla och uppmuntrande – Reyhaneh skickade till och med CHOKLAD som pepp under slutfasen! Hipp hurra för ett sånt tilltag! Kolla också tacket hon tillägnat mig i slutet av boken, sicken göllis 💖 På det hela taget var det ett superroligt jobb med nästan fria händer, den bästa sortens uppdrag! Kul också att det gick så bra trots att vi faktiskt aldrig träffades i verkligheten utan tog allt via mail.

Det var releasefest i Stockholm i samband med boksläppet – typiskt nog kunde jag inte komma vilket kändes rätt surt. (Jag försöker trösta mig med att första ridlektionen på 16 år också var viktig ...) I allafall så blev det enligt säker källa en väldigt lyckad fest, det var ju huvudsaken.

För någon vecka sen fick jag bokleveransen med referensexemplar. Det känns superbra, den ser fin ut, jag gillar den! Och inte bara jag tydligen. Boken har legat bland de översta på Adlibris topplista för 9–12 åringar ett tag nu och över tusen ex är redan sålda, trots att den släpptes för bara en vecka sen. Hur coolt är inte det!?

Hittills har jag bara sett EN recension men den är riktigt bra och där får jag som illustratör och formgivare också några ord. När jag illustrerat andras kapitelböcker är det sällan tal om bilderna, allt fokus är på författaren. Rätt trist med tanke på hur mycket jobb jag lägger ner på omslag och illustrationer. Rent krasst kan man fråga sig hur bra en bok skulle sälja om den inte hade ett lockande omslag och bilder?

Marianne Ericson berömmer i allafall boken i Bibliotekstjänst och avslutar med: ”...bokens layout är trevlig med faktarutor, tabeller, ramar och talande teckningar av Annika Lundholm Moberg. En fantastisk bok för målgruppen!”













söndag 3 mars 2019

Trädgårdsmästeriet i Lycke




Måste bara visa ett roligt uppdrag jag precis avslutat: att designa en logga, symbol och visitkort till Annika Persson, en gammal vän och fd kollega som utbildat sig till trädgårdsmästare och nu startat eget.

Hon har gjort det som jag bara drömde om på den tiden jag var fast anställd på en reklambyrå och var som allra mest utarbetad och trött på allt. Jag fäste mig inte så mycket vid att trädgårdsmästeri också kan vara ett tungt och slitigt jobb, tänkte bara att det skulle vara så skönt att få vara ute i det fria och få jobba med något levande. Inte bara gammal tråkig reklam! Nu blev jag aldrig någon trädgårdsmästare – himla tur det med tanke på hur lat jag är när det kommer till kroppsarbete. I min egen miniträdgård gillar jag mest att sitta och glo på allt som växer. I stället kunde jag gladeligen hjälpa Annika med hennes grafiska profil och önskar henne nu stort lycka till med sina kommande trädgårdsuppdrag – ni hittar Trädgårdsmästeriet i Lycke på facebook och på instagram.