tisdag 22 juni 2021

Andan i halsen mer än vanligt

NOLL inlägg sen oktober förra året, bedrövligt. Åtta månaders tystnad. Men det har sin förklaring. Jag har bland annat hållit på nästan nonstop med ett jättestort och superroligt uppdrag för Gleerups läromedel (har hittills gjort ungefär två tredjedelar av jobbet, dvs ca 250 illustrationer) samtidigt som jag gjort en tredje faktabok om känslor ihop med fantastiska Reyhaneh Ahangaran. 

Jag ska visa bilder och skriva mer om det senare!

Med detta inlägg vill jag bara säga hej hej, jag lever, och berätta att eftersom jag har så mycket fritid (host) ska jag vara med på en konstutställning i Skåne, på Tomarps Kungsgård i Kvidinge! Vernissage 3–4 juli, dvs läskigt snaaart. 

Bilden på Tomarps Kungsgård har jag tagit från Facebook,
vet tyvärr inte fotografens namn!

Jag blev tillfrågad i höstas och tackade såklart ja utan att tänka, som jag alltid gör när jag får roliga erbjudanden. Det är som att jag aldrig lär mig. Jag trodde förstås att jag skulle hinna måla massor på så många månader. Men det var ju det där med livet och jobb och allt annat som tar tid. Det blev aldrig någon stund över! 

Ångesten över vad jag gett mig in på har blivit allt starkare ju närmare vernissagedatumet kommit. För en vecka sen hade jag fortfarande inte målat en enda tavla. Det har känts lite som såna där mardrömmar jag har ibland, när det plötsligt visar sig att jag måste upp på scen om en minut och jag är helt oförberedd, har inte repat, kan inga låtar och HAR INTE ENS HUNNIT SMINKA MIG vilket i drömmen har varit det värsta av allt, haha. Jobbigt.

I allafall. Jag fick tänka om och bestämde mig för att skriva ut fine art prints av gamla illustrationer i stället, jag har ju gjort massor genom åren. När jag väl kommit igång med det lät jag trycka upp visitkort och vykort. Efter det släppte ångesten och jag drog fram alla gamla akrylfärger jag kunde hitta, köpte canvasdukar och satte igång att måla. Som tur är har familjen åkt hemifrån så att jag fått husera helt själv i vardagsrummet och stöka ner med alla mina prylar. Jag har struntat i disken, tvätten och matlagningen, bara jobbat helt ostört med katten och dammråttorna som enda sällskap.

Nu känns det bättre efter några dygns intensivt målande. Jag har lyckats få ihop en bra blandning av målningar och prints som känns riktigt kul att visa upp!

För den nördige: printsen körde jag ut hos Ad Art i Ängelholm, på det fina papperet Hanenmühle Photo Rag. Visitkorten med olika baksidor beställde jag från moo.com. Jag är supernöjd med resultaten från båda leverantörerna!









2 kommentarer: