onsdag 10 februari 2016

Det kom ett mail...

Det roligaste jag vet är när människor hör av sig och berättar något om Sven. Vilket till exempel Susanne Gunnarson, bibliotekarie på Tyresö bibliotek, gjorde för ett tag sedan. Hon skrev att de sedan 90-talet har ett bokprojekt, Femåringar läser, i samarbete med förskolorna i kommunen. Biblioteket väljer ut tre nya bilderböcker av svenskspråkiga författare som passar för 5-6-åringar. Barnen på förskolorna får läsa de tre böckerna och sedan välja en av dem att fördjupa sig i. När projektet är slut får alla barn ett eget exemplar av boken de arbetat med.

Så här skriver Susanne: "Vanligtvis så brukar det vara ca 100 barn som väljer att arbeta med respektive bok, men i år vill nästan alla jobba med Sven går på kalas. Av de 350 barn som deltar i projektet så har 274 barn valt just din bok!"

Ni hör va? Vilket fiffigt projekt – och vilken god smak de har de där barna! Nu finns tyvärr risk för en viss mallighet hos mig IGEN (autocorrect ville ändra till manlighet men på den punkten tror jag att jag klarar mig).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar